Hey Alanya
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

+4
snowball
hanim
Trine
Christinatimm
8 deltagere

Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Christinatimm Ons 09 Jul 2008, 03:17

Nå ja, det er mig igen, jeg keder mig lidt på arb idag Very Happy
Så ja, hvad med om vi deler lidt viden om Ramadanen. Jeg indrømmer jeg nok kun ved det mest basale, så det ville da være hyggeligt med lidt mere, og NEJ, har altså ikke mod på at læse koranen, sorry, jeg er gift med Cuma og elsker ham, men kan ikke gå 100% ind i en religion som han ikke selv er 100% med, kan I følge mig. Han går da op i alle deres små helligage og sån, men SLET ikke på den der vilde måde, der er faktisk nogle ting jeg ved som han ikke ved, ret sjovt Razz
Så jeg ser mig selv som "heldig" i og med at Cuma ikke er MEGA troende muslim, og hans familie er også meget afslappet med det hele.
Det gør så også at jeg ikke kan spørge om de der små spørgsmål, som eks.

Må de gå med ud i Ramadanen, uden at drikke, men med ud og hygge ? Hvad med en tur på stranden ?
Det er små dagligdagsting, men hmm, må de ?
Christinatimm
Christinatimm
Super medlem

Antal indlæg : 233
Age : 51
Geografisk sted : Kastrup
Registration date : 16/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Trine Ons 09 Jul 2008, 07:32

Hej Christina
Altså uden at være ekspert på området med hensyn til religion og så´en så mener jeg altså at de faktisk må det hele når solen er gået ned.. dvs de må ryge, drikke og gå ud, men hvis de ikke er gift må de ikke have nogen seksuel omgang heller ikke efter solnedgang. Hvis de er gift må de gerne have sex men kun med deres ægtefælle.. Gudskelov for dig hva christina smile
Trine
Trine
Admin

Antal indlæg : 329
Age : 45
Geografisk sted : Herlev
Registration date : 10/06/08

https://heyalanya.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Christinatimm Ons 09 Jul 2008, 14:00

Gnæg gnæg - ja jeg er dækket ind der hahahaha SKØNT.. rrrrr
Christinatimm
Christinatimm
Super medlem

Antal indlæg : 233
Age : 51
Geografisk sted : Kastrup
Registration date : 16/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af hanim Lør 12 Jul 2008, 17:23

De må gerne gå med ud til fester osv også før mørkets frembrud. De må bare ikke indtage nogen ting gennem munden eller have sex før mørkets frembrud og efter solopgang.
Hvis de er bare lidt troende indtager de ikke alkohol i den tid ramadanen varer, ellers lever de almindeligt dog uden mad, drikke og sex fra solopgang til solnedgang.
hanim
hanim
Super medlem

Antal indlæg : 81
Age : 58
Geografisk sted : Broby
Registration date : 14/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Christinatimm Søn 13 Jul 2008, 04:24

Tak Doris. Jeg mente nu oz at Cuma gerne måtte gå med ud, men druk er han ikke til normalt alligevel, så det er ikke noget problem.

Hæhæ, ja sex, det må vi klare efter mørkets frembrud wo - Godt solen går så tidligt ned HAHAHAHA.
Christinatimm
Christinatimm
Super medlem

Antal indlæg : 233
Age : 51
Geografisk sted : Kastrup
Registration date : 16/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af snowball Man 14 Jul 2008, 08:30

Jeg lurer på hvor stor del av den tyrkiske befolkning som praktiserer ramadan?
Er det kun dem som er religiøse eller er det de aller fleste, også i de store byene som for eksempel Istanbul og Ankara?

Noen som vet dette?
snowball
snowball
Super medlem

Antal indlæg : 51
Age : 50
Geografisk sted : Alanya
Registration date : 11/07/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af mille Man 14 Jul 2008, 15:28

jeg tror det er de fleste der holder ramadan men der er selvfølgelig nogen der ikke gør. og det er rigtigt at man ikke må ryge,drikke,spise og ha sex fra sol opgang til sol nedgang. jeg arbejder sammen med nogle der holder ramadan og det jeg har fået af vide er at hvis kvinder er gravide eller hvis man er syg eller lidt svaglig så holder man ikke ramadan børn er også fritaget men nogle børn vil godt prøve det og det får de lov til men hvis de ikke kan holde det så gør det ikke noget

.ramadan bliver holdt fordi man tænker på dem der ikke har noget mad og fra gammel tid gav man så mad til dem der ingenting havde og så lod man selv være med at spise så man var solidaisk med dem.

og jeg må sige jeg ser ramadan lidt som vores jul og påske det er en tradition men samtidig er det noget der står skrevet ned i koranen og biblen.
mille
mille
Super medlem

Antal indlæg : 124
Age : 53
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 25/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af hanim Man 14 Jul 2008, 20:20

Det er rigtigt at gravide, syge og svagelige og små børn fritages for ramadan. Dog skal syge holde en uges ramadan i stedet når de er raske. Når børn er omkring 9-10 år begynder de at holde ramadan, dog kun i weekenden hvor de ikke har skolen at koncentrere sig om. Når de er omkring 13 år skal de holde ramadan på samme vilkår som voksne.
I meget religiøse familier starter børnene dog tidligere med at holde ramadan.
hanim
hanim
Super medlem

Antal indlæg : 81
Age : 58
Geografisk sted : Broby
Registration date : 14/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af karina_j1974 Søn 20 Jul 2008, 15:32

Ramadanens krav



Ramadanens krav er ganske enkelt den , at man ikke må indtage føde i dagtimerne. Det tolkes af fundamntalister sådan, at man ikke må synke. Derfor spyttes der ofte allevejne i denne måned også indendøre i offentlige institutioner. Seksuelt samkvem er endvidere forbudt i dagtimerne.(Sura 2.189)

Hvis man kommer til at få noget "urent" i munden og dette fremkommer opkastninger annulerer det fasten. Det kan være blod, hvis ens læbe bløder, eller en myg. etc. Sluges denne, skal mange iflg de islamiske principper ikke prøve at få den op.

Syge samt personer, som er på rejse, har dispensation fra fasten. Ved menstruation skal fasten udsættes til senere.

Ramadanen omtales i Sura 2,184-188. I vers 186 står: "Måneden Ramadan er den, i hvilken Koranen blev åbenbaret som retledning for mennwskeheden og med klare beviser på retledningen, og at det er den bog, som skelner mellem sandt og falsk. Derfor skal den, som er vidne til denne måned, faste i den".

Kilde:iskaminfo.dk
karina_j1974
karina_j1974
Super medlem

Antal indlæg : 262
Age : 49
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 11/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Christinatimm Man 21 Jul 2008, 00:12

Hæhæ, jamen jeg har fat på det meste, var bare i tvivl om de måtte drikke efter solnedgang Smile

Nu er jeg så ond, for nu kommer jeg inden Ramadanen, så nu kan jeg jo gøre som jeg plejer her i lille DK mens Cuma er i TR og holder Ramadan.

Cuma er heldigvis ikke SÅ muslimsk at han SKAL holde Ramadan, som han siger at hvis det er FOR varmt, så vil han i hvert fald drikke (altså vand)
og JA, jeg ved godt at så kan han jo lige så godt lade være, men det er op til ham Very Happy
Jeg overvejer da at prøve et par dage, men tror sq ikke jeg kan hæhæhæ cho
Christinatimm
Christinatimm
Super medlem

Antal indlæg : 233
Age : 51
Geografisk sted : Kastrup
Registration date : 16/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af karina_j1974 Man 21 Jul 2008, 05:04

Christinatimm skrev:Hæhæ, jamen jeg har fat på det meste, var bare i tvivl om de måtte drikke efter solnedgang Smile

Nu er jeg så ond, for nu kommer jeg inden Ramadanen, så nu kan jeg jo gøre som jeg plejer her i lille DK mens Cuma er i TR og holder Ramadan.

Cuma er heldigvis ikke SÅ muslimsk at han SKAL holde Ramadan, som han siger at hvis det er FOR varmt, så vil han i hvert fald drikke (altså vand)
og JA, jeg ved godt at så kan han jo lige så godt lade være, men det er op til ham Very Happy
Jeg overvejer da at prøve et par dage, men tror sq ikke jeg kan hæhæhæ cho

Altså alkohol?

Det må de ikke, det må muslimer ikke... Derfor står der ikke noget om det i Koranen...

Men hvem kan ikke lige knipe en efes ned Very Happy
karina_j1974
karina_j1974
Super medlem

Antal indlæg : 262
Age : 49
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 11/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Christinatimm Man 21 Jul 2008, 05:31

Hahah jamen der står jo PÆNT mange ting de ikke må i Koranen.. Og alligevel kan jeg nok remes lidt ting op de gør, som er værre end at knappe en enkelt efes op drunken
Og tak guderne/Allah for at de bryder "loven" ellers var jo jo ikke ret mange her på siten..

Når nu vi er i det... Er der nogen der har konvateret ???
Christinatimm
Christinatimm
Super medlem

Antal indlæg : 233
Age : 51
Geografisk sted : Kastrup
Registration date : 16/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af karina_j1974 Man 21 Jul 2008, 06:12

Hehe... Ja du har jo ret... Very Happy

Jeg har ikke/og vil ikke konvetere....
karina_j1974
karina_j1974
Super medlem

Antal indlæg : 262
Age : 49
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 11/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af snowball Man 21 Jul 2008, 06:32

Christinatimm skrev:Og tak guderne/Allah for at de bryder "loven" ellers var jo jo ikke ret mange her på siten...

Ha! Den kommentaren likte jeg Very Happy
Det er virkelig sant! Om de ikke brøt noen av lovene hadde det ikke vært mulig for noen av oss og bli noe særlig kjent med en tyrker/muslim.
snowball
snowball
Super medlem

Antal indlæg : 51
Age : 50
Geografisk sted : Alanya
Registration date : 11/07/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af karina_j1974 Man 21 Jul 2008, 07:51

Iflg. Koranen må de(muslimer) voldtage og andre grusomme ting, for vi er urene Shocked
karina_j1974
karina_j1974
Super medlem

Antal indlæg : 262
Age : 49
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 11/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af mille Man 21 Jul 2008, 09:52

jeg vil heller ikke konveteret og vil heller ikke gøre det. ikke fordi jeg er specielt kristen men der er bare nogle ting man holder fast i.
mille
mille
Super medlem

Antal indlæg : 124
Age : 53
Geografisk sted : Nordsjælland
Registration date : 25/06/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Sidse Ons 10 Sep 2008, 16:28

Christinatimm skrev:Hæhæ, jamen jeg har fat på det meste, var bare i tvivl om de måtte drikke efter solnedgang Smile

Nu er jeg så ond, for nu kommer jeg inden Ramadanen, så nu kan jeg jo gøre som jeg plejer her i lille DK mens Cuma er i TR og holder Ramadan.

Cuma er heldigvis ikke SÅ muslimsk at han SKAL holde Ramadan, som han siger at hvis det er FOR varmt, så vil han i hvert fald drikke (altså vand)
og JA, jeg ved godt at så kan han jo lige så godt lade være, men det er op til ham Very Happy
Jeg overvejer da at prøve et par dage, men tror sq ikke jeg kan hæhæhæ cho

Hvis du har mod på det, skulle du prøve engang. Jeg har fastet Ramadan 3 gange nu, og synes det har været en stor oplevelse hver gang. De første par dage er hårde, men kroppen vænner sig hurtigt til det. Så hvis du vil prøve det, vil jeg anbefale dig at faste mere end et par dage. Selvfølgelig er Ramadanen hård i disse år (den flytter sig ca. 10 dage tilbage hvert år), da dagene er lyse og ret varme i mange lande.

Derudover synes jeg det ville være synd, om du fastede "alene" i Danmark. Ramadanen og den efterfølgende Eid (eller Bayram (der er to stk.), som tyrkerne kalder højtiderne), har sine helt egne traditioner, lidt som vores jul. Det er hyggeligt, og der skabes en stor fællesskabsfølelse, når man bryder fasten sammen ved iftar.

Jeg faster desværre ikke i år, da jeg ammer vores datter.

Knus

Sidse
Sidse
Sidse
Super medlem

Antal indlæg : 66
Age : 46
Geografisk sted : København
Registration date : 02/08/08

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af mammasine Tors 18 Sep 2008, 04:28

Lige en sjov historie ifm med festen lige efter ramadanen.
Sidste år banker det på døren. Min mor åbner og der står et hav af unger udenfor. Min mor fortæller at Amalie (Min datter på 10) ikke er hjemme og lukker døren.
Ha ha Hun var ikke klar over at ungerne banker på for at få slik, men det blev der rettet op på.
mammasine
mammasine
Super medlem

Antal indlæg : 139
Age : 56
Geografisk sted : København/Mahmutlar
Registration date : 01/09/08

http://mammasine.spaces.live.com/

Tilbage til toppen Go down

Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008) Empty Sv: Ramadanen (1 sep-30 sep - 2008)

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum